Welkom in de wondere wereld van de sociale media. De wereld van tweets, statusupdates, likes, hashtags en blogs. De wondere wereld die producent en consument dichter bij elkaar brengt (of beter: kan brengen). U moet ‘iets’met sociale media. Maar waar begint u? Wat heeft u te melden? En hoe bindt u (potentiële) klanten? Drie stappen om u op weg te helpen.

Stap 1 Leg uw digitale oor te luister 

Face it! Er wordt online over u gepraat. Op Facebook, Twitter of Hyves delen mensen hun meningen en ervaringen over uw organisatie met hun netwerk. In goede, maar ook in slechte tijden. Is de koffie koud of de kamer slecht opgeruimd? In no time weet het hele online netwerk ervan. Aan de andere kant: hebben mensen een topdag gehad, dan delen ze dat ook. U bent de controle kwijt, maar dat betekent niet dat u alles maar over u heen moet laten komen. Leg uw digitale oor te luister, meng u – onder uw eigen naam! - in discussies (ook op de recensiesites!) en laat zien dat u open staat voor constructieve kritiek. Ja, dat is eng, maar levert u wel nieuwe inzichten op over uw bedrijf, die vóór de komst van de sociale media voor u verborgen bleven. 

Stap 2: Stel uzelf vragen, maak een plan en voeg waarde toe 

Sociale media zijn leuk, maar het gaat erom wat u ermee bereikt. Het is aan te raden eerst na te denken en dan pas aan de slag te gaan. Stel uzelf twee vragen.

Vraag 1) Wie bent u? Waar staat uw bedrijf voor? En wat onderscheidt u van uw conculega aan de andere kant van de straat?

Vraag 2)Wie is uw doelgroep? Waar bevinden zij zich online? En waarom zouden zij u volgen of liken? What’s in it for them?

Het antwoord op die twee vragen bepaalt wat u op de sociale media te melden hebt. Let wel: de relatie staat op de sociale media centraal. Het gaat niet om het zenden van uw boodschap, het gaat om het maken van contact. Sociale media bieden u de kans in contact te komen met uw (potentiële) klantenkring en hen bij uw zaak te betrekken. Ja, dat kost tijd, maar het levert u – als u het goed doet – wel betrokken klanten op die een goed gevoel bij u krijgen en u daarvoor belonen met hun bezoek. 

Stap 3: Zoek de verbinding

Mensen gaan u pas volgen of liken als ze weten dat u online actief bent. Zaak dus om online én offline duidelijk te maken waar u op de sociale media te vinden bent. Op uw menukaart, de voordeur en de bedrijfskleding. Op uw website, Google Maps, de site van uw gemeente. En zaak uw klanten te motiveren om zich aan u te verbinden. Moedig hen aan om bezoekervaringen met hun netwerk te delen. Vraag hen na afloop van hun bezoek om hun mailadres zodat u hen een nieuwsbrief kunt sturen. En breng de discipline op om elke dag te luisteren wat er over u gezegd wordt en van u te laten horen. Houd vol, wees creatief en evalueer. Bereiken we ons doel?Wat gaat er goed en wat kan er beter? Ja, dat kost moeite, maar levert u contact met uw klanten op. En dat zijn degenen die uw bedrijf maken of kraken. 

Dit artikel verscheen eerder in het Magazine van RBT KAN


Deze blogpost werd geschreven door Joris van Meel, adviseur online communicatie. Hij adviseert organisaties over hun online communicatiestrategie, verzorgt op maat gemaakte workshops over online communicatie en is communitymanager van onder andere www.competentcity.nl. Joris is te oud om een ´screenager´ te zijn, maar vertoont voor de rest alle eigenschappen die bij die groep horen: hij is digitaal vaardig, extravert, zelfstandig, enthousiast en ambitieus.

Tags: Online communicatie Sociale media