De afgelopen weken ben ik door meerdere organisaties gevraagd een training bedrijfsbloggen te komen geven. Zij willen dat hun medewerkers zich als experts positioneren, de interactie met de doelgroep aangaan en zo laten zien waar hun bedrijf voor staat. Maar dan moeten zij er natuurlijk wel voor zorgen dat hun blogposts van goede kwaliteit zijn. Afgelopen jaar schreef ik de blog 'De tien eigenschappen van een goede blog'. In onderstaande blog heb ik die oude blog nog iets verder aangescherpt. 

1) Een goede blogpost voegt waarde toe
Je moet niet bloggen om te bloggen. Je moet bloggen omdat jij vindt dat dat waarde toevoegt: voor jezelf én voor je doelgroep. De blogpost moet duidelijk maken in welke hoek jij werkzaam bent. Een goede blogpost draagt bij aan je grote doel. Of dat nu het scherp krijgen van je gedachten, beter gevonden worden door Google, het vergroten van je netwerk of het binnenhalen van nieuwe business is. Je blogpost moet ook je doelgroep wat geven. Een nieuw inzicht, een rijtje tips, een glimlach: het kan vanalles zijn. En het mooiste: als je content echt top is, verspreiden je volgers je blogpost zelfs voor je. 

2) Een goede blogpost is zo kort mogelijk
Schrijven is schrappen. Een goede blogpost bevat dan ook geen woord te veel. Hoe je dat doet? Door niet alles uitgebreid uit te leggen, maar te linken naar goede bronnen waar dat wel gebeurt. 

3) Een goede blogpost stelt 1 onderwerp centraal
Hoe kleiner het onderwerp van je blogpost, hoe beter. Mensen weten dan waar jouw blogpost over gaat en je houdt de discussie die hopelijk onder je blog plaatsvindt ook scherp. Tijdens het schrijven van je blogpost sla je zeker een paar zijweggetjes in. Dat is niet erg, als je die zijweggetjes tenminste maar niet in de definitieve blogpost terecht laat komen. Ieder zijweggetje is een nieuw blogonderwerp dat je later verder uit kunt werken. 

4) Een goede blogpost heeft een lezersvriendelijke lay out
Lezers op het internet bepalen in no time of zij op de goede plek zijn aanbeland. Is jouw blogpost voor hen aantrekkelijk genoeg om er te blijven? Vinden zij er de informatie die zij willen vinden? Een goede kop, goede subkoppen, bullets en vette kernwoorden helpen de lezer zijn oordeel te vormen. Hanteer je een lelijke lay out met grote blokken tekst, dan jaag je mensen direct van je blog weg. 

5) Een goede blogpost staat open voor reacties
Een blogpost waar je niet op kunt reageren is geen blogpost. Door reacties toe te staan laat je zien dat je open staat voor de discussie. Je stelt jezelf menselijk en kwetsbaar op en opent je voor de hele wereld. Ja, dat is eng omdat het kan betekenen dat mensen negatieve reacties kunnen plaatsen. Maar wees niet bang: de mens is - zeker op corporate sites - van nature lief.

6) Een goede blogpost is scherp
Je wil in contact komen met je bezoekers, bijvoorbeeld in de vorm van reacties op je blogpost. Om dat te bereiken is het zaak niet alles kapot te nuanceren. Poneer een scherpe stelling zonder te veel te relativeren. Natuurlijk: je stelling moet vergezeld gaan van argumenten. Maar bewaar ook wat van je argumenten voor in de reacties. 

7) Een goede blogpost is persoonlijk
Een goede persoonlijke blog zegt iets over de schrijver. Laat jezelf zien door het woordje 'ik' te gebruiken. Hanteer je eigen stijl. Heb je die nog niet? Kom daar achter door veel te schrijven. Doen is leren. Spreek mensen aan: laat hen betrokken raken bij jouw verhaal.  

8) Een goede blogpost maakt deel uit van een groter geheel aan blogposts
Eén blogpost is niets. Alleen door regelmatig te bloggen, laat je zien wie jij bent en zorg je ervoor dat je on top of mind bent bij mensen. Dat je klanten, je netwerk, het netwerk van je netwerk, maar ook onbekenden (via Google) bij je terecht komen wanneer zij een vraag hebben op het gebied van jouw werkveld. 

Wat denk jij? Dekken deze kenmerken de goede blogpost? Of mis je er een (of meerdere)? Ik ben benieuwd!

Zie ook mijn presentatie Bedrijfsbloggen voor FFP.  


Deze blogpost werd geschreven door Joris van Meel, adviseur online communicatie. Hij adviseert organisaties over hun online communicatiestrategie, verzorgt op maat gemaakte workshops over online communicatie en is communitymanager van onder andere www.competentcity.nl. Joris is te oud om een ´screenager´ te zijn, maar vertoont voor de rest alle eigenschappen die bij die groep horen: hij is digitaal vaardig, extravert, zelfstandig, enthousiast en ambitieus.

Reacties  

#2 Joris! 28-09-2012 07:11
Dag Ans,

Jazeker heb ik hier een mening over. Ik zal er eens een blog over schrijven.
#1 Ans Koster 27-09-2012 17:26
Met veel aandacht heb ik je tips gelezen. als beginnend blogger heb ik er echt iets aan. In mijn branche (bloemen) zijn foto's onmisbaar. Heb je hier ook een mening over?