reneRuim vijftien jaar geleden ben ik samen met studiegenoot Rutger Zwart redactiebureau Ravestein & Zwart gestart. Achteraf hadden we geen mooier moment kunnen kiezen. De start van R&Z viel samen met het prille begin van het internet. Hierdoor hebben we de opkomst van online communicatie van nabij mee gemaakt, bij onze klanten en bij onszelf.

Met alle nieuwe informatiedragers en communicatiekanalen is het werk van R&Z flink veranderd. Uit de oude doos: in 1995 stuurden we kopij voor bladen, nieuwsbrieven en handboeken nog per post naar onze klanten. Als klanten vroegen waar de kopij bleef, konden we daar luchthartig op antwoorden dat die diskette toch echt op de post was gegaan. Daar kom je nu niet meer mee weg. Mail, telefoon, sms, voicemail, What´s App, Ping, Twitter, Facebook - klanten kunnen op elk moment vragen om dat ene document alsnog even snel te versturen!

Zichtbaar, vindbaar en herkenbaar

Door de veelheid aan communicatiekanalen is de behoefte aan onderscheidende content sterk toegenomen. Bedrijven zijn daarom op zoek naar content die informeert en inspireert, content die het merk en de reputatie versterkt. Met de opkomst van de technologisch briljante tablet PC´s en smartphones dient de volgende versnelling in de online revolutie zich alweer aan. Mijn, niet al te gewaagde, voorspelling: de behoefte aan slimme branded content gaat verder toenemen. Iedere organisatie wil online zichtbaar, vindbaar en herkenbaar zijn. In de praktische uitwerking staat iedereen daarbij voor vergelijkbare uitdagingen. Hoe verknoop ik mijn content met Twitter, met Facebook, met online communities? Hoe zorg ik voor teksten die gevonden worden, digitale nieuwsbrieven die geopend worden, mobiele applicaties die meerwaarde bieden? Hoe krijgt mijn content de voorkeur in individuele social magazines?

Slimme content: tekst, beeld en geluid

Slimme content bestaat anno 2011 uit een samenspel van tekst, beeld en geluid. In die ontwikkeling gaan we als bureau graag mee. Met de online campagne woordenbrengenjeverder (#wbjv) laten we iedereen het samenspel van woorden en beelden zien. Dit illustreert voor ons het effect en de zeggingskracht van woorden. Woorden spreken dus tot de verbeelding. Maar woorden gaan ook uitstekend samen met geluid, met muziek! Met de Woordlijst heeft onze bloedeigen webjockey @Tilto een prachtige playlist gemaakt. Een reeks wonderschone composities over het effect van woorden, over de behoefte aan de juiste woorden, over zorgvuldig gebruik van woorden. Weet jij meer liedjes waarin ´woorden´ een grote rol spelen? Laat het weten en werk samen met ons aan de Woordijst, de lijst die alle andere lijsten naar de kroon gaat steken.

Reacties  

#3 Guest 16-02-2011 15:03
Een suggestie, vooral handig als je tegen een deadline aanzit:
Golden Earrings - The words I need
#2 Guest 15-02-2011 09:45
Empty Words, van Death (Album: Symbolic [1995]), durven we dat aan? Of is de tekst van dat nummer de doodsteek van de gedachte dat woorden je verder brengen? :-)

Overigens biedt deze link ook nog wat aanknopingspunt en voor liedjes die toegevoegd kunnen worden: http://en.wikipedia.org/wiki/Word_(disambiguation)
#1 Guest 13-02-2011 16:02
Schitterend idee, om een PlayList te koppelen aan een tekst (blog) over woorden! Natuurlijk ben ik nu aan het luisteren :-)! Dank @Tilto!