Adelaar VitesseTaal en identiteit komen samen in een redactionele huisstijl. Die zorgt – naast helderheid, uniformiteit en doel(groep)gerichtheid – ook voor teksten die de kernwaarden van een organisatie of merk uitademen. Zo onderstreep je de authenticiteit en vergroot je de geloofwaardigheid. Hoe werkt dit in de praktijk? Dat laten we zien aan de hand van waardevolle teksten. Dit keer bespreken we een tekst voor Vitesse, eigenwijze Arnhemse eredivisionist met vele passies.

Vitesse is een club met ambities. Maar bovenal een club die voor bezieling staat. Dit uit zich in vijf passies: passie voor voetbal, voor beleving, voor helden, voor ondernemen en voor Arnhem. Het is geen erotische liefde of hedonistisch Magnum-genot. Vitesse houdt van de schoonheid van het spel, de bewondering voor de inspanning van de helden op het veld en de ondernemers in de businessclub, de sociale clubliefde, de warmte die de stad Arnhem oproept. Het is liefhebben zoals een fan dat doet: verheerlijkend, adorerend, kritisch vanuit de zekerheid van echte liefde. Dit maakt Vitesse een echte liefhebber, die de volgende bij dit archetype horende kernwaarden in zich draagt: Genot/Genieten, Bezield, Passie, Hartstochtelijk, Prikkelend, Schoonheid, Aantrekkelijk en Verleiding. Waarden die je ook terugziet in de communicatie van Vitesse. Visueel. En redactioneel:

Kom proefzitten bij Vitesse!
Het kan u niet ontgaan zijn: het zindert weer in GelreDome. We hebben een toptrainer met een geel-zwart hart. En spelers – Bony! Chanturia! Velthuizen! – waarvoor je naar het stadion gaat. Want echt voetbal proef je met het zicht op de grasmat en het gejuich van het publiek in je oren. Onweerstaanbaar.

Vitesse beweegt. En brengt ook graag uw business in beweging. Want Vitesse is meer dan voetbal. Onze trotse club deelt uw passie voor ondernemen. In onze businessclub kunt u uw relaties onthalen op een onvergetelijke middag of avond, waarbij kijkplezier en netwerken hand in hand gaan. Benieuwd? Kom dan proefzitten bij Vitesse! Geniet van de laatste drie thuiswedstrijden van het jaar, waaronder de krakers tegen Feyenoord en FC Groningen. Voor de instapprijs van € 275 ervaart u het echte VIP-gevoel: VIP-parkeren, een diner of lunch bij een van de wedstrijden, de exclusieve Vitesse sjawl en toegang tot de businessclub.

Dit fragment komt uit een direct mailing die Vitesse stuurde naar ondernemers in en om Arnhem. Het is een tekst die onderstreept dat Vitesse voor passie staat, voor bezieling die je niet wilt missen. In bovenstaande tekst laat Vitesse de lezer de geur van gras ruiken, de voorpret voelen van een avondje of middagje GelreDome. Schrijven is hier vooral meevoeren, de liefde voor de club tastbaar en onontkoombaar maken. Uit de tekst stijgen kleuren, smaken, beelden op die de zintuigen prikkelen en smaak opwekken. Denk aan zinnen als Want echt voetbal proef je met het zicht op de grasmat en het gejuich van het publiek in je oren en Ervaar het echte VIP-gevoel. Of woorden/termen als zindert, hart, onweerstaanbaar, in beweging brengen, onvergetelijk, kijkplezier, trots, passie, geniet en – nog meer toegespitst op de edele voetbalsport en Vitesse – krakers, geel-zwart, grasmat.

Geniet met mate

De woorden, zinnen en alinea’s in Vitesse-teksten roepen met andere woorden de stadionsfeer op. Ze ademen het vieren van (zakelijk) succes, laten de hartslag van Arnhem voelen. Let wel: op de juiste momenten. En in de juiste dosering. Je mag best een idyllisch beeld schetsen, maar dit ideaal moet wel haalbaar zijn. Want als je te zeer overdrijft, ondermijn je authenticiteit en je geloofwaardigheid. En dat is nou juist de kracht van een redactionele huisstijl volgens R&Z.
 
Zandbeek Communication Group hielp Vitesse met haar beproefde RootZ-methodiek aan een succesvolle herpositionering. Deze positionering is terug te vinden in elke communicatie-uiting of marketingactie. R&Z zorgt ervoor dat daarbij steeds de woorden, zinnen en de toon gebruikt wordt die bij Vitesse passen. We ontwikkelden hiervoor een redactionele huisstijl.