haai0Het begon met iemand van een ander bureau die me een mail stuurde. ´Hi Ellen´, stond erboven. Al snel volgden andere collega´s van haar. Alleen de vrouwelijke. Populairdoenerij, vond ik. Ingegeven door de bedrijfscultuur: snel, creatief, trendbewust. Wel begrijpelijk dus. Totdat een tijdje terug mijn oudere zus van 45 mij sms´te: ´Hi Ellen´. Dit ging me te ver. Als klap op de vuurpijl ontving ik gisteren een berichtje van een oud-collega, toch al een zestiger. Drie maal raden wat de aanhef was.

Het Hi-virus grijpt snel om zich heen. Of het nu hip reclamevolk is of oudere familie: iedereen lijkt deze ultrakorte begroeting omarmd te hebben. Inmiddels voel ik me wel wat ouderwets tussen al het Hi-geweld. Een schrale troost: al mijn collega´s schrijven en zeggen nog steeds gewoon hoi. Een beetje gewoon misschien. Maar hé, waarom zou je hip willen doen in een aanhef?

Hi is wat mij betreft net zo erg als de afscheidsgroet Later. Veel gehoord in soaps en volgens mij geïnspireerd op het Engelse Later (of een verbastering van het Nederlandse Tot later, wat het overigens niet minder lelijk maakt). Waarom niet Tot straks? Dat klinkt een stuk aangenamer. Al is het alleen al omdat je er vrij expliciet mee aangeeft dat het niet al te lang meer duurt voordat je terug bent. Met Later valt dat nog maar te bezien.

Ben ik een gefrustreerde taalpurist? Of ga ik gewoon niet met mijn tijd mee? Hoe dan ook zou ik willen zeggen: taalpuristen en conservatieve taalgebruikers aller organisaties: verenigt u! Wijs deze taalaanstellers op hun overdreven gedrag en vertel hun dat Hoi, Hallo of Beste prima volstaat.


ellenkb1 Ellen klein Breukink is tekstschrijver, projectmanager en coach bij R&Z. Daarnaast adviseert ze organisaties over hun redactionele huisstijl. Ellen is kritisch taalgebruiker en deelt haar bevindingen over taal graag met anderen.

Reacties  

#4 Guest 22-09-2011 19:49
Hoi Ellen, ik was dus de oudere zus......
#3 Guest 22-09-2011 09:07
Niet alleen vrouwen gebruiken deze aanhef, ook mannen zijn schuldig. Even tellen in mijn e-mailbox leverde vijf treffers op. Allemaal van mannen!
#2 Guest 20-09-2011 11:35
U snapt het! ;-)
#1 Guest 20-09-2011 11:27
... Het duurde even voor ik het bijgaande plaatje kon duiden: "haai" is denk ik de slome versie van hi?